Cum sa construiesti mesaje convingatoare pentru alegatori?

O campanie electorala este, de multe ori, destul de neimportanta pe lista de prioritati a alegatorului de rand, si pe buna dreptate. Oamenii au multe alte preocupari si nu vor acorda atat de multa atentie unei campanii electorale pe cat isi imagineaza unii politicieni.

Candidatii unei campanii electorale au impresia ca adevarata lor concurenta sunt adversarii lor politici directi, cand, in realitate, concurenta lor pentru atentia alegatorilor sunt, de fapt, toate celelalte surse de informare pe care alegatorii le folosesc in fiecare zi, precum televizorul, radioul, mediul online, ziarele, prietenii etc.

Cu alte cuvinte, alegatorii au foarte putina rabdare sa ii asculte pe politicieni in campania electorala…

Astfel, daca mesajele transmise in campanie nu capteaza atentia alegatorilor si nu sunt transmise intr-un mod eficient, atunci exista riscul ca acestea sa fie irosite, la fel ca si sansa de a castiga sustinerea si votul lor.

Exista totusi un set de reguli care, daca sunt urmate, pot creste semnificativ impactul mesajelor de campanie:

  1. Un mesaj trebuie sa fie scurt si clar. Trebuie sa fie concis si sa poata fi transmis alegatorilor in mai putin de un minut.
  2. Un mesaj trebuie sa fie credibil. Mesajele trebuie sa fie in concordanta cu circumstantele candidatului. In plus, mesajele trebuie sa fie realiste; candidatii care fac promisiuni nerealiste atragand pur si simplu neincrederea alegatorilor.
  3. Un mesaj trebuie sa trateze subiecte care sunt importante pentru alegatori. Aceste subiecte vor fi de multe ori problemele cu care alegatorii se confrunta in fiecare zi.
  4. Un mesaj trebuie sa creeze contrast. Alegatorii vor face o alegere intre candidati. Cu cat sunt mai diferite mesajele candidatilor, cu atat decizia alegatorilor este mai usoara.
  5. Un mesaj trebuie sa vizeze un anumit public tinta. Este imposibil sa te adresezi tuturor cu acelasi mesaj. Oamenii au preocupari diferite. Mesajele trebuie construite in jurul preocuparilor celor care sunt, cel mai probabil, sustinatori ai candidatului.
  6. Un mesaj trebuie repetat. Odata ce campania determina ce mesaje au cele mai mari sanse sa ii convinga pe alegatori, acestea trebuie repetate constant, in cat mai multe moduri si pe cat mai multe canale.

 

Acestea sunt, probabil, principalele caracteristici ce trebuie respectate pentru ca mesajele transmise pe perioada unei campanii electorale sa fie convingatoare si sa-si atinga scopul de a-i motiva pe alegatori sa voteze cu un candidat sau altul.

Daca doriti sa aflati mai multe despre construirea mesajelor, narativului, precum si diferitele forme pe care le imbraca, va recomandam sa cititi sectiunea “Construirea Mesajelor” a Manualului de Campanie.

7 reguli de baza pentru crearea materialelor de campanie

Multe dintre instrumentele de comunicare cu alegatorii se bazeaza pe literatura de campanie pentru a transmite mesajul.

Prin urmare, este important ca literatura de campanie utilizata sa fie cat mai eficienta in livrarea mesajelor.

Atunci cand creati materiale tiparite pentru o campanie politica trebuie sa va amintiti ca cei mai multi alegatori nu vor citi la fel de atent pe cat ati crede sau v-ati dori.

Este important sa faceti cat mai usor pentru alegatori sa inteleaga mesajul pe care il transmiteti in timpul scurt pe care il aveti la dispozitie pana cand persoana se hotaraste sa arunce materialul la gunoi.

Prin urmare, este important sa captati rapid atentia alegatorilor si la fel de repede sa transmiteti mesajul vostru.

Materialul ar trebui sa spuna o poveste despre cine este candidatul si de ce alegatorii ar trebui sa voteze pentru el. Orice alte informatii pe care materialul le furnizeaza ar trebui sa sprijine si sa intareasca mesajul original.

Sunt cateva tehnici care pot fi folosite pentru a atrage atentia alegatorului si pentru a transmite rapid mesajul:

 

  1. TREBUIE ABORDAT UN SINGUR SUBIECT

Pentru a pastra mesajul simplu si usor de inteles, este important sa nu incercati sa transmiteti mai mult de o idee intr-un material. De exemplu, un material tiparit poate spune cum candidatul va reduce taxele sau ce va face pentru a imbunatati spatiile verzi ale orasului, dar ambele subiecte nu ar trebui sa fie tratate intr-un singur material de campanie.

Exceptia de la aceasta tehnica este materialul de prezentare al candidatului. Aici tema este motivul pentru care alegatorii ar trebui sa sprijine candidatul si poate include declaratii sau luari de pozitie ale candidatului fata de diverse teme.

 

  1. FOTOGRAFIILE TREBUIE SA INSPIRE ACTIUNE

Vedem foarte des ca materialele de campanie contin doar o fotografie portret a candidatului. Acest lucru nu spune alegatorilor nimic despre candidat si este o pierdere de spatiu pe materiale.

Fotografiile utilizate ar trebui sa il arate pe candidat vorbind cu cineva sau desfasurand o activitate. Fotografiile ce simuleaza o actiune pot, in acelasi timp, atrage atentia alegatorului si transmite un mesaj mult mai repede decat cuvintele.

 

  1. TITLURILE UTILIZATE IN MATERIALE

Dupa ce se uita la fotografii, oamenii vor citi titlurile. Intregul mesaj ar trebui sa fie inteles din titluri. Restul continutului materialelor va consolida doar acest mesaj scurt, transmis in titlu. Prea des titlurile utilizate in materiale sunt titluri de rubrica, care nu transmit nimic, iar alegatorul este nevoit sa citeasca intreg materialul pentru a intelege mesajul. Prin urmare, este important sa nu irositi titlurile cu formulari de genul „programul meu”, “draga alegator”, “votati” sau alte declaratii inutile.

 

  1. FITI SPECIFICI IN EXPRIMARE

Fara a face promisiuni care nu pot fi indeplinite, este important sa fiti cat mai specifici posibil in exprimare, oferind solutii la problemele cu care se confrunta oamenii.

Candidatul „sustine legea care va …” nu inseamna ca legislatia trebuie sau va fi adoptata, dar transmite pozitia candidatului fata de o problema sau un anumit subiect.

 

  1. MATERIALELE TREBUIE SA FIE CONCISE

In literatura de campanie, mai putin inseamna mai bine. Mesajul trebuie exprimat in cat mai putine cuvinte posibile.

Intre o suta si trei sute de cuvinte, per total, ar trebui sa fie maximul utilizat intr-un material de literatura electorala.

 

  1. TREBUIE UTILIZAT UN LIMBAJ COMUN

Folositi un limbaj cat mai simplu pentru a transmite cat mai clar ceea ce doriti sa afirmati. Este mai putin important sa impresionati alegatorii prin cuvinte elevate decat este sa transmiteti mesajul intr-un limbaj inteles de oricine.

 

  1. CONCENTRATI-VA PE TEMA DE BAZA A CAMPANIEI

Toata literatura de campanie, indiferent de subiectul pe care il abordeaza, ar trebui sa ramana concentrata pe tema de baza a campaniei. Este important ca aceleasi mesaje sa fie consolidate ori de cate ori este posibil, indiferent de subiectul pe care il abordeaza.

 

Materialele ce respecta aceste reguli au sanse mai mari sa isi atinga scopul final, acela de a transmite clar un mesaj, usor de inteles si de memorat de catre alegatori. Daca doriti sa aflati mai multe despre transmiterea mesajelor si specificul lor in functie de canalul prin care sunt transmise, va recomandam sa cititi sectiunea “Diseminarea Mesajelor” din Manualul de Campanie.

Lansarea Manualului de Campanie Electorala in format online

Manualul de Campanie Electorala abordeaza elementele teoretice si practice de concepere si implementare a unei campanii electorale, fiind conceput atat pentru cei experimentati cat si pentru cei cu mai putina experienta, prezentand mecanisme esentiale, tehnici de baza si solutii practice pentru organizarea unei campanii electorale.

Manualul a fost creat din dorinta de a contribui la imbunatatirea cunostintelor cititorilor in ceea ce priveste mecanismele si tehnicile utilizate in cadrul unei campanii, actionand ca un ghid pentru conceperea si implementarea unui plan de campanie electorala si oferind cititorilor o mai buna intelegere asupra rolului pe care il au sau il vor avea in cadrul viitoarei echipe de campanie.

 

Varianta initiala a manualului a fost creata in 2015. Scopul sau era acela de a servi ca si ghid pentru campania de la alegerile locale. Desi acesta a fost proiectat, in mare parte, pentru mediul urban, multe din principiile si metodele propuse sunt universal valabile atat in mediul urban, cat si in mediul rural.

Manualul a fost rescris si adaptat in 2016, dupa campania electorala pentru locale. Desi era conceput ca si document intern pentru o anumita campanie, principalul catalizator pentru care a fost adaptat la un cadru general a fost multitudinea de esecuri inregistrate in campaniile pentru primarii la nivel national, esecuri de multe ori datorate unei slabe comunicari cu alegatorii.

 

Cand spunem esecuri, nu ne referim neaparat la procente, voturi sau prezenta la vot. Esecurile au fost unele de natura slabei informari a populatiei cu privire la intentiile candidatilor, rationamentul din spatele candidaturilor, pozitionarea fata de probleme si evenimente de importanta pentru alegatori si alte aspecte care, desi sunt greu de sesizat pe parcursul unei campanii, devin evidente dupa numararea voturilor.

 

Cu ajutorul acestui manual, oricine va lua parte la o campanie electorala, va putea beneficia de o mai buna intelegere a principalelor faze ale unei campanii.

Fiecare capitol urmareste sa sporesca cunostintele cititorilor cu privire la conceperea si desfasurarea unei campanii electorale, oferind atat o imagine de ansamblu cat si o detaliere a tacticilor ce urmeaza a fi implementate.

 

Notiunile prezentate in aceast manual sunt de multe ori cunoscute la nivel individual. Ceea ce s-a incercat este combinarea acestor notiuni intr-o ordine logica si coerenta. Fiind creat pentru un cadru general, manualul are multe aspecte tratate superficial, dar care vor fi detaliate in timp prin articole individuale ce vor incerca sa ofere o imagine completa asupra notiunilor expuse.

 

In timp, pe masura ce acest proiect se dezvolta, probabil manualul va fi lansat si intr-o versiune mai ampla, combinand notiunile teoretice cu experiente practice din campaniile anterioare, precum si cele ce vor urma.

Oricare va fi viitorul acestui proiect, el va ramane unul non-profit pentru autorul sau, fiind dezvoltat din dorinta de a crea un cadru transparent si clar al ofertelor electorale, astfel incat alegatorii sa isi poata exprima decizia de vot intr-un context cat mai clar si informat.