VIII. Diseminarea Mesajelor

Capitolele anterioare ne-au adus in punctul in care stim ce sa spunem (narativ, mesaje) si stim si cui trebuie sa ne adresam. Dar cum ne asiguram ca persoana potrivita primeste mesajul potrivit?

Aceste aspecte vor fi tratate in capitolul urmator, unde vom vedea fiecare canal de transmitere al mesajelor si forma pe care mesajele o inglobeaza pentru a fi receptionate cat mai eficient.

 

Pe baza profilelor ce au fost create in capitolele anterioare, mesajele vor fi concepute pe specificul fiecarui canal de distributie si diseminate in mod corespunzator obiceiurile si surselor de informare ale segmentelor vizate.

 

Este important sa se aleaga canalele de transmisie in functie de obiectivul de comunicare, si anume utilizate pentru identificarea posibililor voluntari, vizibilitate sau persuasiune.

 

Diseminarea mesajelor este cel mai bine utilizata sub forma de cascada, folosind diferite canale care sa repete si sa consolideze un mesaj.

 

Principalele canale de diseminare a mesajelor:

  • Candidat
  • Website
  • Retelele de socializare (platit sau neplatit)
  • Email
  • TV (platit)
  • Radio (platit)
  • Corespondenta
  • Telefon
  • Publicatii (platit)
  • Publicitate stradala
  • Organizatia/Voluntarii
  • Presa

 

 

Utilizarea canalelor de diseminare:

 

1. Candidatul – cel mai important mediu de transmitere al mesajelor

  • Candidatul este canalul principal de comunicare al mesajelor, fie ca este vorba de audio, video sau o interactiune personala cu alegatorii.
  • Printre instrumentele utilizate putem enumera: discursuri, conferinte de presa, interviuri, dezbateri, intalniri cu alegatorii, etc.
  • De obicei candidatul va transmite mesajele pozitive (vorbind despre ce vrea sa realizeze), in timp ce mesajele negative vor fi in sarcina celorlalte canale (inclusiv surogatii).

2. Website

  • Principalul mijloc informativ online, site-ul trebuie sa aduca valoare/utilitate pentru cei care il vizioneaza (sa informeze, sa fie interesant, sa ofere interactiune)
  • Este un important mijloc pentru a atrage si inregistra voluntarii si de a-i redirectiona catre alte canale (de exemplu, Facebook)
  • Site-ul trebuie sa contina narativul, rationamentul candidaturii, biografia candidatului, povestea acestuia, planul detaliat si alte informatii relevante de care electoratul ar putea fi interesat, toate adaptate la specificul canalului (online).

 

3. Retelele de socializare (Principala retea de socializare – Facebook)

  • Tema principala a acestui canal ar trebui sa fie aceea de imputernicire a alegatorilor cu privire la propria exprimare in spatiul public
  • Trebuie sa aduca valoare pentru cei ce viziteaza (sa informeze, divertisment, sa interactioneze cu candidatul etc.)
  • Trebuie sa aiba un calendar de activitate si postari pentru fiecare luna (inclusiv in afara campaniei)
  • Trebuie sa fie un canal in care oamenii pot interactiona dar mai ales unul de comunicare cu sustinatorii si publicul larg
  • Pe langa imagini, materialele video Facebook sunt un instrument important, imbunatatit substantial dupa introducerea derularii active (dar fara sunet)
  • Un alt instrument important pentru o campanie electorala online moderna este crearea unui ghid de pozitionare si mesaje pentru voluntari (Manual Mesaje Online), ce va ajuta membrii si sustinatorii campaniei sa aiba o comunicare comuna si coerenta pe retelele de socializare.

 

4. Email

  • O metoda neglijata dar din ce in ce mai eficienta datorata utilizarii smartphone-urilor, campaniile prin email trebuie realizate dupa metode consacrate in email marketing
  • Subiectul – cel mai important element – determinant pentru eficienta instrumentului
  • Trebuie sa treaca testul de 3 secunde – sa transmita un mesaj in 3 secunde de vizionare
  • De folosit sintagme si mesaje scurte, cu un font mare si culori ce avantajeaza evidentierea acestora
  • Este dependent de o baza de date pentru a functiona, baza de date ce poate fi formata prin metode online si offline (voluntari)
  • De utilizat template-uri de e-mail mobile responsive, fiind necesare citirii usoare utilizand smartphone-uri

 

5. TV

  • De realizat o lista cu posturile locale si sectiunile din programul acestora ce pot fi utilizate
  • Reclame TV trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici:
    • Sa creeze emotie
    • Sa fie memorabile – oamenii trebuie sa retina concepte si mesaje cheie
    • Sa fie construite in jurul narativului si mesajelor
    • Telespectatorii trebuie sa faca asocieri cu situatii reale din viata lor
    • Reclamele trebuie difuzate in intervalele orare corespunzatoare

 

  • Dezbateri si emisiuni – Trebuie sa aiba pregatite urmatoarele documente:
    • Manual de mesaje – construit pentru emisiunea respectiva (vezi capitolul anterior)
    • Fisierul contracandidatului – de evidentiat principalele puncte ce pot fi utilizate
    • Simulare intrebari si raspunsuri in baza temelor de discutie
    • Pozitionarea candidatului cu privire la probleme sau evenimente recente

 

6. Radio

  • Total dependent de tonalitate si mesaj, spoturile radio trebuie sa creeze imagini in mintea ascultatorului, sa utilizeze efecte sonore si sa il faca pe ascultator sa isi imagineze situatii reale
  • Ca si spoturile TV, acestea trebuie sa creeze emotie
  • Trebuie difuzate in intervalele orare corespunzatoare

 

7. Corespondenta (materiale ce vor fi livrate in posta)

  • Trebuie sa treaca testul de 3 secunde – sa transmita un mesaj in 3 secunde de vizionare
  • Designul trebuie sa se concentreze pe imagini (poze, simboluri, grafice) si cat mai putine cuvinte

 

8. Telefoane

  • Sunt impartite in 3 tipuri principale:
    • Identificare/Sondare
    • Persuasiune
    • Chemare la vot

 

Centre de apelare voluntari:

  • Utilizate pentru identificare, persuasiune sau chemare la vot
  • Au avantajul posibilitatii supervizarii
  • Dispune de scripturi pentru a transmite coerent mesajele
  • Scriptul poate fi corectat in timp real pe baza feedbackului obtinut
  • Pot fi coordonate ca mesaj si directie in timp real, oferind o mai mare flexibilitate
  • Permite voluntarilor sa interactioneze intre ei si sa se sprijine unul pe altul

Telefoanele robot – utilizate sa transmita un mesaj scurt (30 sec) receptorului. Cel mai bine utilizat folosidu-se o voce recunoscuta.

 

9. Publicatii (reclame tiparite)

  • Ca si literatura transmisa prin corespondenta, trebuie sa se concentreze mai mult pe imagini si mai putin pe scris
  • Trebuie sa creeze emotie

 

10. Publicitate stradala – Bannere/Postere

  • O poza a candidatului cu scris mare, avand numele si un slogan care ii face pe oameni sa se gandeasca (scopul este de a retine numele).
  • Acest tip de material trebuie utilizat pentru rolul de crestere a gradului de recunoastere si nu pentru a incerca convingerea alegatorilor, fapt de multe ori ignorat.

 

11. Organizatia/Voluntarii

  • Au rolul de crestere a vizibilitatii si persuasiune.
  • Vizibilitate –Mitinguri, Evenimente etc.
  • Persuasiune:

Door to Door (Campanii din usa in usa) in care voluntarii:

  • Vor avea zone pre-determinate de acoperit
  • Vor avea un script pregatit (Manual de Mesaje + Script specific)
  • Vor fi pregatiti pentru a utiliza narativul si mesajele
  • Inmaneaza materiale relevante alegatorilor
  • Vor acoperi propriile zone in care locuiesc pentru a obtine o rata de interactiune mai ridicata

Telefoane in care voluntarii:

  • Vor avea liste pre-determinate
  • Vor avea un script pregatit (Manual de Mesaje + Script specific)
  • Vor fi pregatiti pentru a utiliza narativul si mesajele

 

12. Presa

  • Presa ramane un element esential pentru orice campanie, cu puterea de a influenta decisiv rezultatul final.
  • Contactul cu presa este stabilit prin: evenimente, mitinguri, intalniri, discursuri, scrisori catre editori, conferinte de presa, dezbateri, interviuri radio, comunicate de presa etc.
  • Presa traditionala – eforturi trebuie facute pentru a crea o relatie inainte de campanie
  • Toate canalele media reprezinta o oportunitate de a transmite mesajele campaniei
  • Presa trebuie abordata pro-activ
  • Materialele trebuie sa fie relevante publicului tinta caruia i se adreseaza (presa)
  • Pentru a acoperi toate canalele de presa, este utila crearea unei evidente a:
    • Posturilor TV locale
    • Posturilor Radio locale
    • Website-urilor stiri locale
    • Publicatiilor locale

 

Foarte utila este identificarea:

  • Reporterilor, jurnalistilor si Editorilor specializati sau care acopera subiecte de politica
  • Birourilor de presa / publicatii de specialitate – sanatate, mediu, de afaceri si alte subiecte relevante care sunt de interes pentru candidat si campania acestuia.

 

 

Se poate spune ca am acoperit o campanie electorala completa, care stie cui sa se adreseze, ce sa comunice si cum sa comunice. Dar cred ca un aspect la care toti cei care au citit pana aici s-au gandit ca ramane neacoperit. Bugetul! Este limita de care se izbeste orice campanie care, chiar daca are cele mai bune intentii, necesita resurse financiare pentru a functiona. Bugetul Campaniei este astfel urmatorul capitol pe care il vom trata.