V. Segmentarea Alegatorilor

Segmentarea alegatorilor este cu atat mai importanta cu cat nici o campanie nu dispune de resurse nelimitate de timp, oameni sau bani.

Alegerea oamenilor catre care sa dirijezi eforturile campaniei va determina rezultatul alegerilor.

Dar cum ii poti alege pe cei ce iti sunt favorabili si cei care pot fi convinsi sa voteze pentru candidatul/ii sau partidul tau? Aceasta este intrebarea la care vom incerca sa raspundem in acest capitol.

 

A) SEGMENTAREA ALEGATORILOR

Segmentarea alegatorilor inceara sa determine ce ii face diferiti pe alegatorii care il sustin pe candidat sau care pot fi convinsi sa il sustina, de restul alegatorilor.

Segmentarea va determina care subgrupuri de alegatori sunt cel mai probabilie sa fie receptive la candidat / partid si concentrarea eforturilor campaniei asupra acestor grupuri de alegatori.

 

Cea mai eficienta metoda de colectare a datelor pentru segmentarea alegatorilor provine din metode de contactare directa a alegatorilor sau prin metode de cercetare primare.

In lipsa unor astfel de posibilitati, se pot aplica metode secundare, mai putin eficiente, care pot da o directie eforturilor campaniei si pot creste eficienta utilizarii resurselor.

 

De ce este importanta repartizarea alegatorilor in segmente favorabile definite?

  • Pentru ca va conserva resurse de timp, oameni si bani
  • Pentru ca va ajuta la dezvoltarea de mesaje adaptate segmentelor respective

 

Principalele metode de segmentare in vederea vizarii de catre campanie sunt:

  1. Segmentarea geografica
  2. Segmentarea demografica
  3. Segmentarea specifica (principii, valori, viziune, pozitionare)
  4. Segmentarea oarba

 

1. Segmentare geografica – unde locuiesc alegatorii

Un tip de segmentare in care rezultatele alegerilor anterioare vor fi utilizate pentru a evalua performantele partidelor, gradul de persuasiune al alegatorilor si prezenta probabila la vot. Aceasta analiza trebuie facuta la nivelul fiecarei sectii de votare in parte.

 

Performantele partidelor – Sectiile de votare cu rezultate anterioare foarte bune vor avea, cel mai probabil, un potential ridicat la urmatoarele alegeri. Acestor sectii le vor fi alocate resurse ridicate in materie de vizibilitate.

 

Gradul de persuasiune al alegatorilor este procentul de oameni din cadrul unei sectii care, din datele alegerilor anterioare, nu voteaza in mod constant cu un partid anume.

 

Prezenta probabila la vot – Alegatorii fie voteaza cu candidati de la partide diferite in cadrul aceleiasi alegeri, fie voteaza cu candidati de la partide diferite pe parcursul a doua sau mai multe scrutinuri electorale.

 

Cei trei indicatori (prezenta la vot, performanta partid/candidat, gradul de persuasiune) trebuie ilustrati pentru fiecare sectie in parte pentru a oferi informatii ce pot prioritiza eforturile campaniei in sectiile de votare.

Ex.:

Nr. SectieTotal AlegatoriPrezenta la votScor partidGrad de persuasiune (voteaza cu partide diferite)
3597662.5%43.4%11.2%
1071,56352.7%41.2%16.7%
141,13253.4%35.7%26.7%
7787555.7%28.3%12.7%
931,14327.2%26.5%29.5%
17873460.4%23.1%17.3%

 

Tabelul poate fi interpretat astfel:

Sectia 35, 107 – Rosu – Scor partid ridicat – tactici de vizibilitate

Sectia 14 – Albastru – Grad ridicat de persuasiune – tactici de persuasiune

Sectia 93 – Verde – Grad ridicat de persuasiune, dar scor partid si prezenta la vot scazute – prioritate scazuta

 

2. Segmentare demografica – varsta, sex, venit, nivel de educatie, ocupatie, etnie, altele

Asa cum o spune si titlul, segmentarea demografica grupeaza populatia in functie de criterii demografice precum varsta, sex, venit, nivel de educatie, ocupatie, etnie etc.

 

  • Gruparea Generala:

Gruparea de persoane similare ca date demografice – pot avea preocupari similare si pot avea o inclinatie catre candidati similari.

Aceasta grupare poate fi ramificata sau restransa in functie de mai multi factori. Ramificarile vor insemna o precizie mai ridicata dar va consuma un nivel  proportional de resurse. Gruparea va fi stabilita in functie de resursele campaniei in materie de timp, bani si oameni.

Ex.

  • Populatie totala in functie de sex – 50% femei, 50 % barbati
  • Populatia feminina (50 % din populatia totala)
  • Femei ocupate
  • Femei ocupate care au copii minori – foarte probabil vor avea preocupari cu privire la sistemul de sanatate si educatie care, daca sunt abordate de catre candidat, vor atrage atentia acestora iar candidatul poate beneficia de sprijinul lor

 

  • Grupurile demografice ale candidatului:

Grupurile demografice de care candidatul apartine (caracteristici demografice similare)

Candidatul, individual, este mai putin probabil sa atraga sprijinul grupurilor demografice de care nu apartine (acest fapt va fi compensat de surogate).

 

Daca un alt candidat apartine sau vizeaza in mod expres un numar mare de grupuri comune sau grupurile vizate nu reprezinta un segment de populatie suficient de mare, atunci trebuie luate in considere segmente suplimentare sau criterii de segmentare pentru a obtine un grup tinta suficient de mare.

 

  • Grupurile demografice ale contracandidatilor

Este importanta determinarea atat a grupurilor demografice favorabile cat si a grupurile demografice care nu vor face parte din grupul tinta.

Determinarea grupurilor demografice pentru care candidatul nu este atractiv va ajuta la evitarea capcanei de a defini un grup tinta prea mare pentru candidatul propriu.

 

 3. Segmentare Specifica (principii, valori, viziune, pozitionare)

Acest tip de segmentare poate fi realizat prin presupunere logica, surse secundare sau sondaje.

Exista puncte comune intre oameni cu caracteristici demografice sau localizari geografice foarte diferite, dar care impartasesc aceleasi principii, valori, viziune sau pozitionare fata de diferite aspecte sau probleme.

 

Daca astfel de puncte comune sunt identificate, pot fi o metoda foarte eficienta de segmentare a publicului tinta, cu conditia ca segmentele obtinute sa fie suficient de mari.

 

Acest tip de segmentare este folosit ideal impreuna cu cel demografic. Folosite impreuna, pot actiona complementar pentru a obtine un grup tinta suficient de mare.

 

4. Segmentare oarba

In absenta unor date care vor pot fi folosite la alcatuirea unei strategii de segmentare, o metoda mai putin eficienta ar fi aceea de a viza acele sectii de votare cu un nivel ridicat al performantei la ultimele alegeri.

 

Un set de mesaje generale si o concentrare a eforturilor de campanie asupra cresterii prezentei la vot in regiunile in care procentul de sustinatori este favorabil, va duce la o crestere numerica a prezentei la vot. Probabilitatea de a-i convinge sa iasa la vot si pe alegatorii contracandidatilor, este mare dar, pentru ca aceasta se va desfasura in regiunile de baza, numarul total de voturi va fi unul favorabil pentru candidatul propriu.

 

Aceasta tactica este in mare parte ineficienta si poate fi utilizata doar ca o ultima varianta de urgenta. Tacticile folosite sunt unele de vizibilitate si crestere a gradului de constientizare asupra importantei votului. De asemenea, va functiona eficient doar pentru partidele cu un procent superior celorlalte partide in regiunea sectiei respective.

 

Desi ineficienta ca si tactica principala, aceasta poate fi utilizata pentru a prioritiza sectiile vizate.

 

Am acoperit si diferitele metode de segmentare a alegatorilor si informatiile de care avem nevoie pentru a separa alegatorii care pot reactiona favorabil la campanie. Mai departe ne vom concentra strict asupra alegatorilor de la care exista sanse sa obtinem votul: Alegatorii Candidatului.