I. Peisajul Politic

Fiecare campanie este diferita si unica in felul ei. Desi principiile de baza pot fi aplicate oricarei campanii, este important sa avem o cat mai buna intelegere a situatiei actuale si conditiile in care campania se va desfasura.

Primul pas si poate cel mai important, este sa fii realist in evaluarea pe care o vei face. Am vazut de multe ori un optimism debordant in interiorul anumitor campanii care a dus la neglijarea unor aspecte si activitati care, in cele din urma, a dus la infrangeri usturatoare. Nu trebuie confundat realismul in cadrul planificarii unei campanii cu cel din atmosfera unei activitati de campanie. O stare optimista si increzatoare va ajuta mereu executarea oricarei activitati de campanie, dar poate afecta negativ mintea celui care concepe, evalueaza si aloca resursele unei strategii de campanie.

Acest gen de cercetare se realizeaza cu ceva timp inainte de precampanie, fiind informatii ce pot influenta total planul de campanie ce urmeaza a fi conceput.

 

A) ISTORIC ALEGERI

Peisajul politic incepe, nu in prezent, ci in trecut. Campaniile anterioare iti pot da informatii valoroase cu privire la forta partidelor angrenate in competitia electorala, structura electoratului, prezenta la vot, distributia geografica a electoratului etc.

Important: Rezultatele nu trebuie luate ca atara, si utilizate pentru a anticipa cursul evenimentelor. Asa cum am mentionat si anterior, fiecare sesiune de alegeri este diferita si este afectata de o multitudine de factori. Alegerile pentru administratia locala pot fi foarte difertie de cele pentru parlament sau presedinte.

 

Rezultatele alegerilor anterioare pot fi obtinute usor online, fiind disponibile in diferite forme de prezentare, de la rezultate cumulate la nivel national si pana la rezultate la nivelul fiecarei    sectii de votare.

Un prim pas este colectarea rezultatelor alegerilor ultimilor 4 ani (inclusiv ultimele alegeri de acelasi tip ex. Parlamentare).

Pasii unei astfel de analiza ar fi urmatorii:

  • Colectarea rezultatelor alegerilor anterioare
  • Obtinerea rezultatelor pana la nivelul sectiei de votare
  • Construirea hartii electorale a zonei vizate
  • Determinarea numarului de alegatori, % prezenta la vot pentru tipul respectiv de alegeri, distributia voturilor
  • Identificarea de studii si cercetari cu privire la alegerile anterioare din zona vizata – acest ultim pas este unul de multe ori neglijat. Analize se fac mereu, atat inainte cat si dupa alegeri. Internetul este o sursa importanta de informatii si nu trebuie neglijat. Este important de urmarit cronologic previziunile, sondajele, rezultatele si explicatiile concordantei dintre cele doua. Cu alte cuvinte, trebuie vazut ce asteptari au fost, ce rezultate au urmat sau nu asteptarilor si de ce.

 

B) CONTEXTUL ACTUAL

Contexul actual in care se desfasoara alegerile va afecta intentiile alegatorilor si este unul de multe ori gresit interpretat de catre cei ce desfasoara o campanie electorala. Desi sunt numerosi factori care afecteaza populatia, cei mai multi pot fi interpretati numai dupa studii aprofundate, care sunt de cele mai multe ori imposibile din perspectiva timpului.

Cu toata acestea, exista cativa factori care pot fi considerati si care nu necesita un timp indelungat pentru a fi observati si interpretati:

  • Contextul politic national si local – Partidul aflat la guvernare sau la conducerea administratiilor locale.
  • Situatia economica si sociala a populatiei – poate fi observata in mass-media dar trebuie mereu considerata o sursa cu un caracter subiectiv atunci cand autorul este cel care exprima opinii si nu doar fapte.
  • Conditiile de desfasurare ale campaniei actuale – Este aceasta o campanie de a fi reales? Cine a fost ultimul adversar si cine va fi acum adversar? Care au fost promisiunile facute in campanie si realizarile in timpul mandatului alesului sau alesilor actual/i?

 

pol-1

 C) CONTRACANDIDATII

Contracandidatii vor fi multi dar, asa cum releva cercetarea peisajului politic, nu toti vor avea o influenta la fel de mare asupra rezultatului final al campaniei. Desi este important sa incepi cu    „propria ograda”, contracandidatii sunt cei care pot influenta decisiv o strategie de campanie si directia cea mai buna pentru a obtine victoria in alegeri.

Este important sa se parcurga urmatorii pasi de analiza a tuturor contracandidatilor:

  • O lista a contracandidatilor (posibili contracandidati daca acestia nu si-au anuntat candidatura)
  • O analiza SWOT (simplificata a contracandidatilor (de vizat atat contracandidatii cat si partidele acestora)
  • Profilul alegatorilor probabili ai contracandidatilor din punct de vedere demografic (atat al contracandidatilor individuali, cat si al partidelor)
  • Stabilirea principalilor contracandidati (in baza rezultatelor anterioare, sondaje recente sau alti factori)
  • Realizarea dosarului contracandidatilor principali (Dosarul de cercetare al opozitiei – va fi parcurs in urmatoarea etapa)

 

D) PRINCIPALII CONTRACANDIDATI

S-a ajuns la cei care conteaza pentru campanie si care vor influenta cel mai mult rezultatele alegerilor.

Aici incepem cu stabilirea principalilor contracandidati si continuam cu determinarea principalilor contracandidati care vizeaza segmente comune de alegatori (in baza similitudinilor dintre candidati si partide).

  Dosarul principalilor contracandidati:

  • Un dosar va fi realizat cu informatii privind principalii contracandidati. Aceste informatii vor fi considerate pentru luarea de pozitii cu privire la anumite aspecte, mesaje, dezbateri, interviuri, atacuri impotriva contracandidatilor sau partidelor acestora.
  • O alta utilizare a acestor informatii este aceea de a crea contrast intre candidat si contracandidati prin evidentierea diferentelor dintre cele doua parti in materie de biografie, declaratii, luari de pozitii, decizii, aspecte care il apropie pe candidat de alegatori si in acelasi timp ii distanteaza pe contracandidati de acesta.
  • Dosarul contracandidatilor poate contine (dar nu este limitat la) urmatoarele categorii de informatii:
    1. Articole media – tiparite, online
    2. Audio/Video – emisiuni, dezbateri, luari de cuvant, stiri etc.
    3. Informatii colectate de la platformele de socializare ale acestora
    4. CV-ul – de verificat, daca este disponibil (educatie, parcurs profesional etc.)
    5. Pentru cei care detin sau au detinut anterior functii publice – declaratia de avere si de interese pentru toti anii inregistrati
    6. O lista cu apropiatii acestora si o scurta descriere a lor (atat din partid cat si din exterior)
    7. Daca sunt disponibile – materiale de campanie electorala anterioare/curente
    8. Raport al relatiei cu presa
    9. CV-ul politic (pozitia actuala si evolutie)
    10. O lista a persoanelor ce au fost in competitie cu acesta pentru functii interne de partid
    11. Pentru cei care au detinut sau detin o functie publica aleasa – o evaluare a promisiunilor si realizarilor pe perioada mandatului
  • De identificat tiparele negative in evolutia/comportamentul opozitiei – evenimente negative minore cu caracter repetitive sunt mai probabile decat evenimente negative majore – de identificat acele tipare negative care pot convinge alegatorii sa nu voteze cu acesta sau, ideal, sa voteze cu contracandidatul lui.

 

Istoricul alegerilor, contextual actual si contracandidatii sunt aspecte minimale ce trebuie luate in considerare la conceprea unei campanii. Desi poate parea ca fiind un volum mare de informatii de colectat si analizat, meticulozitatea cu care va fi abordata aceasta etapa va economisi timp si resurse odata ce campania va incepe.

Mai departe, vom analiza Candidatul/ii propriei campanii, cel mai important element al unei campanii electorale.