IV. Obiectivul Campaniei

Poate cel mai neglijat aspect, fiind de multe ori unul aparent simplu de stabilit, este determinarea obiectivului final al campaniei electorale sau numarul de voturi de care candidatul/partidul are nevoie pentru a-si asigura victoria.

De multe ori acest obiectiv este definit matematic asa: „cat mai mult posibil”. Acest gen de calcul, desi optimist, nu ajuta la stabilitea unei strategii de campanie bazate de pe resurse fixe de timp, oameni si bani. Cu alte cuvinte, desi e bine sa tintesti cat mai sus, atunci cand aloci resurse, e bine sa stii care e pragul de la care se poate obtine victoria si unde ar fi cel mai bine sa investesti resursele disponibile pentru a ajunge la acel prag.

 

A) Obiectivul de Vot

Numarul de voturi necesare victoriei este relativ simplu de stabilit. Se pleaca de la populatia totala, se scad cei care nu sunt eligibili sa voteze, se anticipeaza o prezenta la vot in functie de alegerile anterioare si factorii actuali si se calculeaza procentul minim necesar victoriei:

↓ Populatia totala

↓ Numarul total de alegatori eligibili

↓ Prezenta la vot anticipata

⇒ Numarul de voturi necesar victoriei

(⇒ Numarul total de gospodarii vizate – poate fi folositor pentru alocarea resurselor)

De ce este important acest calcul? Atunci cand iti vei aloca resursele pentru campanie, vei lua decizii in functie de cati alegatori vei dori sa vizezi pe parcursul campaniei. Daca stii deja de la cati alegatori ai nevoie de voturi, vei stii macar rezultatul final la care trebuie sa ajungi si astfel vei alege metodele cele mai potrivite pentru a ajunge la cifra dorita.

 

Segmentarea alegatorilor in functie de preferinte de vot si probabilitatea prezentei la vot:

In baza datelor disponibile din sondaje, alegeri anterioare si alte informatii disponibile, alegatorii vor fi divizati in mai multe segemente, in functie de cat de probabil si vor prezenta la vot si ce preferinte au, fapt ce va determina cat de valorosi vor fi ei pentru eforturile de campanie:

  1. Baza cu nivel ridicat de prezenta la vot – cei care sunt pro si vor merge la vot – posibilii voluntari
  2. Baza cu nivel scazut de prezenta la vot – sunt pro dar trebuie convinsi sa se prezinte la vot
  3. Nehotarati cu nivel ridicat de prezenta  la vot – indecisi, trebuie convinsi prin metode de persuasiune
  4. Nehotarati cu nivel scazut de prezenta la vot – electorat care va vota sporadic si va necesita metode de persuasiune
  5. Votanti noi (-18 inainte de alegeri) – nu se cunoaste nici nivelul de sprijin, nici probabilitatea prezentei la vot
  6. Baza altor partide – va fi in mare parte ignorata (nu vor fi investitii substantiale in aceasta categorie)

 

B) Obiectivul Campaniei

  • In baza segmentelor demografice prioritare (cele care au fost identificate in timpul cercetarii ca fiind favorabile fata de candidat – persoana, valori, obiective, pozitionare), putem calcula aproximativ numarul de persoane care vor fi vizate pentru eforturile de convingere si iesire la vot, anume obiectivul campaniei.
  • Obiectivul campaniei va crea o imagine de ansamblu asupra dimensiunii publicului tinta vizat pe perioada campaniei.

Numarul total al publicul tinta poate fi obtinut prin calcularea numarului de persoane din segmentele demografice cu o compatibilitate ridicata fata de candidat (au reactionat favorabil fata de candidat, valori, obiective, pozitionare etc.)

Aceste calcule pot fi obtinute urmarind pasii:

In prima faza se vor defini profilurile demografice favorabile din datele fazei de cercetare.

In a doua faza, dupa ce profilele demografice au fost definite, se vor extrage cifrele corespunzatoare profilelor (fie din cercetarile efectuate anterior, fie din Recensamantul 2011) rezultand un numar aproximativ al publicului tinta vizat.

In mod ideal, Obiectivul Campaniei ar fi obtinut dupa cum urmeaza:

  • Se determina numarul de voturi necesare candidatului pentru a castiga alegerile
  • Se determina baza de alegatori cu nivel ridicat de prezenta
  • Se determina diferenta de voturi
  • Alegatorii ce compun diferenta de voturi vor fi tinta eforturilor de convingere si chemare la vot
  • Daca numarul publicului tinta vizat de catre candidat este mai mic decat numarul total de voturi necesare pentru a castiga, atunci se va considera largirea sferei de caracteristici pentru publicul tinta vizat, cautandu-se solutii de a viza si alte segmente de alegatori.

 

Obiectivul campaniei, in cele doua forme: de vot si de campanie, sunt doi indicatori esentiali in stabilirea atat a sanselor de reusita a campaniei cat si alocarea resurselor campaniei.

Chiar daca pare un efort suplimentar, cunoasterea acestor parametrii va da o imagine de ansamblu asupra dimensiunii eforturilor ce trebuie intreprinse in cadrul respectivei campanii electorale.

Ne intoarcem la alegatori si aprofundam in urmatorul capitol cele mentionate pe scurt in acest capitol, si anume Segmentarea Alegatorilor, tratand diferitele metode prin care putem identifica si separa acele segmente de alegatori ce sunt favorabili pentru candidat / partid.