II. Candidatul

Poate cea mai importanta piesa din angrenajul unei campanii, este de multe ori si cel pe umerii caruia stau cele mai multe decizii si activitati dintr-o campanie. Desi candidatii ar trebuii sa aiba in jurul lor o echipa care sa le permita candidatilor sa fie candidati, sunt rare cazurile in care acest lucru se intampla.

Din acest motiv este important ca partea de cercetare din jurul candidatului sa se desfasoare cu ceva timp inainte de inceperea campaniei.

Sunt multe de stabilit si fiecare situatie isi are specificul ei dar, chiar si asa, sunt cateva aspecte care trebuie identificate si expuse pe parcursul desfasurarii campaniei.

Echipa de campanie are nevoie de acces la candidat pentru a putea strange un set de informatii esentiale pentru partea de comunicare a unei campanii:

 

Informatiile din partea candidatului pot fi segmentate in patru categorii principale, fiecare cu rol universal si individual pentru o strategie de comunicare completa:

 

Rationament sau mai simplu spus, de ce candidatul doreste functia:

  • De ce isi doreste aceasta functie? Ce va face din aceasta functie daca va fi ales? Ce va face pentru alegatori? – Sunt intrebari care trebuie adresate inainte de campanie si care vor fi in mintea alegatorilor atunci cand acestia vor lua decizia de a vota sau nu cu acel candidat.
  • Un „interviu” al echipei de campanie cu candidatul despre acest subiect poate dura foarte mult si echipa de campanie trebuie sa aiba capacitatea sa rezume aceste informatii intr-un text scut si concis, ce poate fi rezumat in 30 de secunde si care sa inglobeze esentialul rationamentului candidaturii.
  • Desi motivele pentru o candidatura sunt multiple si diferite de la caz la caz, rationamentul trebuie sa fie despre oamenii pe care candidatul doreste sa ii reprezinte, si nu alte motive secundare si individualiste, care, fara sa ne mintim, exista si ele.
  • Acest rationament este important de construit si expus pentru ca, daca echipa de campanie si candidatul nu o fac, contracandidatii vor avea grija sa ii „ajute” si vor crea un rationament in propria lor viziune

 

Biografie

  • Povestea personala a candidatului este cea care il va ajuta sa relationeze cu alegatorii carora le cere votul.
  • De multi ori povestea personala a unui candidat e tot ce au nevoie oamenii pentru a sti ce decizie vor lua in ziua alegerilor.
  • Alegatorii vor sa stie Cv-ul candidatului, despre familia sa, parcursul sau in viata, momente importante din viata sa, cum au fost tratate si alte informatii relevante pentru candidatura.
  • Desi unele lucruri par inutile, este important de stiut ca oamenii vor face legaturi intre aceste aspecte si comportamentul candidatului in functia in care poate fi ales.

 

Aspiratii si Valori

  • Pe parcursul unei campanii, trebuie ca alegatorii sa „faca cunostinta” cu candidatul si la un alt nivel. Sa cunoasca care sunt principiile acestuia, convingerile, pasiunile si standardele sale personale.
  • Important de notat este ca aceste valori de multe ori nu sunt comunicate direct, ci sunt rezultatul direct al aspectelor expuse in biografie. Cu alte cuvinte, aceste valori vor fi deduse indirect din povestile spuse, simboluri utilizate si imaginile evidentiate in materialele de campanie utilizate (aici incluzand comunicare directa a candidatului).
  • Daca intr-adevar aspiratiile si valorile candidatului coincid cu cele ale alegatorilor, atunci vor considera ca acesta ii va dirija in directia in care ei insisi ar dori-o.

 

Opinii despre teme si evenimente actuale

  • Opinia candidatului despre teme si evenimente actuale il vor ajuta sau ii vor face rau, il vor apropia sau il vor distanta de alegatori.
  • Alegatorii vor judeca daca candidatul gandeste precum gandesc si ei si daca in viitor vor actiona in concordanta cu propria lor viziune.
  • Temele tratate vor fi in functie de specificul publicului caruia i se adreseaza candidatul si vor fi relevante pentru oameni, nu doar pentru candidat.
  • Daca subiectele alese pentru opinii si pozitionare sunt unele adresate unei nise restranse, nereprezentative, exista riscul ca efectul produs sa fie nesemnificativ.

 

Toate informatii mentionate anterior vor fi colectate in timpul unui interviu cu candidatul.  Este important ca etapele anterioare de cercetare sa fie parcurse pentru ca interviul sa fie structurat si desfasurat eficient, expunand doar informatiile relevante pentru campanie.

Mai departe vom parcurge analiza factorului determinant in orice campanie, cei ce au intr-adevar puterea si care vor decide soarta campaniei: Alegatorii.