IX. Bugetul Campaniei

Bugetul unei campanii este de multe ori aspectul care da batai de cap oricarei campanii. O campanie poate avea cele mai bune mesaje, cel mai potrivit candidat dar daca nu dispune de resursele financiare necesare sa ajunga la alegatorii de care are nevoie, campania va da gres.

Bugetul trebuie alocat in functie de prioritatile campaniei. Un buget influenteaza foarte mult aspectul unui plan de campanie. Un buget redus va insemna o alocare minimala cercetarii, astfel rezultand un pachet de cunostiinte limitat care creaza riscuri in conceperea mesajelor.

O alta situatie este aceea de a nu calcula bugetul corespunsator, sarind peste cheltuieli inevitabile, ce ies la iveala doar atunci cand campania deja a inceput si de acolo poate incepe o adevarata degringolada.

Nu exista o reteta universala de alocare a bugetului dar exista unele aspecte ce trebuie considerate atunci cand bugetul este construit si anume:

 

A) CONSTRUCTIA BUGETULUI

Bugetul – Elemente de baza

  1. Cercetare electorala
  2. Productie publicitara
  3. Distributie publicitara
  4. Evenimente Speciale
  5. Cheltuieli administrative
  6. Fond rezerva

 

Bugetul – Structura de baza:

  1. Cercetare electorala
  2. Stimulente echipa cercetare
  3. Logistica echipa cercetare
  4. Stimulente grup tinta
  5. Alte cheltuieli
  6. Costuri serv & consultanta
  7. Productie publicitara
  8. Costuri design
  9. Costuri productie
  10. Costuri logistica
  11. Costuri testare
  12. Distributie publicitara
  13. Logistica Candidat
  14. Radio/TV/Publicatii
  15. Stradala
  16. Presa
  17. Voluntari
  18. Online platita & neplatita
  19. Evenimente speciale
  20. Administrative
  21. Productie materiale
  22. Voluntari
  23. Costuri speciale
  24. Cheltuieli administrative
  25. Sedii campanie
  26. Logistica sedii campanie
  27. Voluntari
  28. Logistica voluntari
  29. Conformitate legala
  30. Fond rezerva
  31. Comunicare reactiva
  32. Evenimente neprevazute

 

  • Proiectia bugetara poate fi facuta consultand furnizorii sau in baza cheltuielilor din campaniile anterioare
  • Bugetul trebuie sa fie construit si prioritizat pentru elementele de baza ale campaniei, pornind calculul de la ziua alegerilor spre inceputul campaniei.

 

  • De creat un calendar cu probabilele date ale termenelor de plata si in baza acestora – de creat o harta a fluxului de numerar necesar pe perioada campaniei.

 

  • Bugetul trebuie creat in doua versiuni:
    • Minimum – Principalele elemente cu grad ridicat de prioritate
    • Ideal – Toate elementele necesare pentru a crea planul ideal

 

 

 

B) STRANGEREA FONDURILOR

Poate trebuia inceput cu aceasta sectiune, dar, din nou, fiecare campanie este finantata diferit iar aici vom prezenta doar cateva notiuni despre cum ar trebui organizata activitatea de strangere a fondurilor.

Ce trebuie mentionat si retinut este ca, inainte de a incepe aceasta activitate, este nevoie sa consultati legislatia in vigoare, astfel incat finantarile obtinute sa fie complet legale. Un mandatar financiar va putea ajuta si, daca nu exista unul, organismele competente elaboreaza de obicei ghiduri care sunt create pentru intelegerea usoara a operatiunilor implicate finantarii unei campanii electorale.

Grupuri de stakeholderi (donatori probabil) sunt impartiti in mai multe categorii si au motivatii diferite de a contribui la campanie dupa cum urmeaza:

strangere-fonduri

 

 

Organizarea strangerii de fonduri (etape):

 

  • Crearea unei liste de potentiali donatori
  • Prioritizarea potentialilot donatori
  • Abordarea potentialilor donatori si formularea cererii
  • Inregistrarea promisiunilor (daca nu sunt realizate deja)
  • Colectarea donatiilor
  • Resolicitarea

 

Alte mentiuni:

 

  • Lista potentialilor donatori trebuie sa fie impartita in categorii in functie de prioritate. Se va acorda prioritate in functie de probabilitatea de a primi o donatie si potentialul financiar al donatorului.

 

  • Lista de prioritati va contine un profil detaliat al donatorului cu informatii despre acesta, un set de intrebari si alte subiecte de discutie care ar putea ajuta.

 

  • In functie de proiectia fluxului de numerar necesar se va prioritiza si activitatea de strangere a fondurilor

 

  • Etapelor finale ale campaniei ar trebui sa le fie alocat bugetul mai devreme, de preferinta inainte de campanie. Acest lucru va oferi campaniei un contingent de siguranta in cazul in care strangerea de fonduri nu se va derula conform planului.

 

Am ajuns aproape de finalul manualului. De aici, urmeaza o serie de capitole ce abordeaza in detaliu elemente speciale ale unei campanii.

 

Manualul de Campanie ofera un volum consistent de informatii care, speram noi, cu ajutorul acestui manula, oricine va lua parte la o campanie electorala va putea beneficia de o mai buna intelegere a principalelor faze ale unei campanii precum si roulul pe care acestia il vor avea in cadrul viitoarei echipe de campanie.

 

Mai departe, te invitam sa atunci o privire peste urmatoarele capitole intitulate: Elemente Speciale.